lördag 20 februari 2016

Planerar sådd och plantering

Nu har jag börjat spara förpackningar istället för att sortera dem i papper- och plastfacken i soptunnan. När jag ska så inomhus behöver jag plasttråg av olika slag och när de sen ska skolas om sätter jag dem en och en i andra plastburkar eller mjölkförpackningar.











Det är bara att göra hål i botten på dem och vips så har man gratis krukor i väntan på att de kan komma ut i hinkar i växthuset eller i pallkragarna. Även småkrukor från julhyacinter och andra växter till julgrupperna har naturligtvis sparats.

En annan idé fick jag när jag var på Myrorna häromdagen. Där fanns en ram med fyra trådbackar.
Den kan jag använda till att odla på höjden i köksfönstret. Det är ju ett problem att ha plats inomhus, speciellt när de ska ha ljus. När plantorna blir för höga får jag väl bara ha två korgar i.

I torsdagskväll hade jag gäster och bjöd bland annat på ugnsrostade rotgrönsaker: kålrot, kålrabbi, morot, palsternacka, rödlök, röd paprika och champinjoner. Det blev jättegott så jag måste nog odla ännu mer sorter. Det gäller bara att få tag i mer pallkragar till rimlig kostnad.

I översta lådan ses en gardin av den sort som finns på Ikea, Lill heter den, och kostar bara 29 kr paret. Jag fick en på Myrorna för tio kr. Ska köpa många sådana i år och använda istället för fiberduk som skydd mot insekter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar