onsdag 13 juli 2016

Betor ger både rot och blast

I mitt odlande tycker jag om grönsaker som ger mycket mat på liten yta. Jag har upptäckt att betorna hör till den kategorin.

 Under min uppväxt odlades bara rödbetor och dessa fick växa sig stora och blev sedan skivade och inlagda och konserverade i glasburkar. Jag tycker om det men använder det inte till så mycket. Nu provar jag andra betor också och nya användningsområden.

I våras fick jag ett par gamla fröpåsar av min syster. Det var cirkelbetor (polkabeta) och gulbetor. Eftersom jag inte visste hur grobarheten var nu så sådde jag dem i tråg. Men det visade sig att speciellt cirkelbetorna var väldigt villiga att gro. Det blev en hel pallkrage när jag satte ut dem en och en.


Det kan vara en bra idé att så betor i tråg först eftersom varje frö kan ge upp till fyra plantor. Det är lite pilligt att sätta ut dem sedan men å andra sidan slipper man gallra.

Jag tycker om att rosta rotsaker i ugnen men idag valde jag att koka dem istället som omväxling. När de är färska och inte så stora blir de mjuka ganska snabbt. När jag hällt av vattnet lade jag i en klick smör och glaserade dem. Här ser man varför dessa kallas cirkel- eller polkabetor.
Men det är inte bara rötterna som används. Även blasten är bra mat och kan användas dels i en sallad men även förvällas och användas som spenat.

Jag tog mig an blasten medan betorna kokade för att de inte skulle hinna börja sloka. Sköljde dem och skar bort stjälk och en del av mittnerven på de större bladen. Det går säkert att använda stjälkarna också men då kanske de ska koka mer.

Så förvällde jag bladen snabbt, spolade dem med kallt vatten och kramade ur vätskan. Stoppade dem i plastpåse och in i frysen eftersom jag inte tänkt använda dem idag.


Inför nästa år har jag redan köpt fröer till vita och gula betor. Det kan se trevligt ut med olika färger speciellt när de rostas i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar