söndag 17 juli 2016

Squash är bra till mycket

När man har drivit upp flera plantor squash och inte klarar av att slänga nån, kan man få lite panik över mängden squash man får. Det verkar som att plantan bara pluppar ut nya stora över natten. Vad ska man då göra med dem? Här kommer några förslag som jag har provat.

En klassiker i min familj är falsk ostkaka. Den har säkert funnits i mitt liv i 30 år. Gillar man klassisk ostkaka så gillar man denna. Den äts med vispgrädde och sylt.


1 kg urkärnad och tärnad squash kokas mjuk och får sedan rinna av i ett durkslag. Mosa eller mixa den.
12 (eller fler) mandlar skållas och hackas.
Vispa 4 ägg och 1 dl socker.
Blanda i 2½ dl mjölk och 2½ dl grädde, 5 msk vetemjöl, 1-2 droppar bittermandelolja, den hackade mandeln och till sist den mosade squashen.
Ös upp smeten i en aluminiumform och grädde den i vattenbad i långpannan en timma på 175 grader.
Går utmärkt att frysa.


 För några dagar sedan skrev jag om squashpannkakor så jag skickar bara med länken en gång till http://www.arstiderna.com/recept/Recept/squashpannkakor

I en bok där jag skrivit och klistrat in recept hittade jag idag ett som jag aldrig provat. Så det var bara att testa. Det passade bra eftersom jag inte visste vad jag skulle göra med min oregano som snart blommar och jag även nyss skördat min vitlök. Vanlig lök har jag ju också.

Jag gjorde den i en springform och den blev verkligen god. Jag åt den både varm och kall och kan intyga som det står att den är godast kall. Passar utmärkt till utflykten. Man kan ju ha en sallad till och om så önskas lite skinka eller köttbullar.


Till sist gjorde jag en långpanna med zucchinibrownies. Jag minskade dock ner sockret till 3 dl. det räckte gott och väl. Och jag kan avslöja: Det går alldeles utmärkt att avsluta dagen med ett glas mjölk och några brownies!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar