fredag 1 juli 2016

Hämta råvaror i trädgården

I går hade jag med mig råvaror från trädgården till matlagningen på jobbet. Det var fiskbiffar som jag skrivit om tidigare som jag skulle göra. Löken och persiljan skulle vara i biffarna. Dillen i yoghurtsåsen. Sallat, rödbetsblast och squash i salladen. Dessutom har jag satt en laddning flädersaft. Jag dricker mest vatten till maten, men det kan vara roligt att ha lite saft att bjuda på.


Jag har redan använt spenat, grönkål och svartkål till andra rätter. Nu har jag snart semester så då gäller det att använda maten från trädgården fullt ut.


Jag har kikat på kålrabbin och den största kan jag nog skörda nästa vecka. Det är också en  grönsak som jag upptäckt. Inför årets odlande har jag köpt en del i affären för att veta om det är något jag ska satsa på. Kålrabbi använder jag främst tillsammans med rotsaker i ugnen, men den går också att riva rå.


I växthuset börjar det komma frukter men det dröjer nog innan tomat och paprika blir röd.


Inne i köket har jag röjt undan lagerhyllan med plantor och faktiskt slängt 50 stycken som bara hade blivit för många och jag inte hade plats för ute. Det var främst blomkål och brysselkål, även några broccoli. Samtidigt har jag sått nytt. Det kan ju låta motsägelsefullt, men är sånt som jag tror jag ska få plats med när jag skördat annat.

Smultronspenat, bindsallat och majrova är nya saker som jag köpte på frörean och ska testa nu inför nästa odlingsår. Gulbeta vill jag också ha mera nästa år. Jag läste på påsen att man även kan använda blasten som spenat. Jag har ju upptäckt spenaten i år och då vill jag ha mycket grönt som går att använda på samma sätt. Jag har även några mangold.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar