lördag 2 juli 2016

Grönkål till paj, sallad och chips


I kväll har jag skördat grönkål från fyra plantor. Jag sparade de översta bladen så det kan bli mer att hämta där och jag har även mindre plantor kvar. Jag tog bort mittnerven som är ganska grov och rev sönder kålen i ganska stora bitar. Så valde jag att frysa in den utan att förvälla. Det sägs ju att den är bäst lite frostnupen så då kan ju frysning direkt inte skada. Möjligtvis tar den större plats i frysen. Det är ju också en viktig aspekt att ta i åtanke.

500 gram blev det totalt. Mycket av det jag odlar är experiment för att se om jag tycker om det, använder det och hittar bra recept. Färsk grönkålssallad har jag redan gjort med äpplen och valnötter. Grönkålspaj med ädelost ska jag nog bjuda gäster på snart. Grönkålschips som torkas i ugnen måste jag också testa. När jag googlar hittar jag många recept så det gäller bara att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar