lördag 16 juli 2016

Somrig grönsakssoppa

Idag blev det en grönsakssoppa på sånt jag hittade i trädgården. Jag sneglade i Prinsessornas kokbok från 1945 men gjorde samtidigt lite på mitt eget sätt.

Jag skördade morötter, ett par palsternackor och tre små persiljerötter, en salladslök, sockerärtor, en kålrabbi och en squash (zuccini). Blasten till persiljeroten är persilja.

Först kokade jag rotsakerna mjuka i lite vatten medan jag skar sönder de andra grönsakerna i bitar. Jag använde halva squashen. Tog upp rotsakerna och sparade vattnet. Gjorde en redning med mjölk och när den fått lagom konsistens lade jag ner alla grönsakerna i det och lät det småputtra på svag värme. Lite salt och lite socker och en äggula.

När jag hällde upp det i tallriken klippte jag lite persilja över.

Om du vill följa receptet i kokboken kan du få det här. Men det går att använda vilka grönsaker man vill och har hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar