tisdag 12 juli 2016

Frestande rosor

Så har jag då fallit för frestelsen igen. Att köpa fler rosor. Jag åkte till en handelsträdgård som har rea eftersom de stänger för semester. Köpte en ros och en näva och några pelargonier för halva priset. Eftersom ytterligare en handelsträdgård ligger nära kunde jag ju i alla fall titta in där, tyckte jag. Gick därifrån med ytterligare två rosor till fullt pris. Ack ja. Låter bli att köpa kläder istället.

Nu är de även planterade. En av dem är stor och kraftig så den var nog värd priset.
Det är Maxima, vit bondros. Den blir två, tre meter hög och hör till de anspråkslösa och lättodlade som klarar ända till zon 7. Den var vanlig redan på 1500-talet men är förmodligen mycket äldre än så.
Jag hoppas den ska funka bra intill smedjan.


Den andra rosen jag köpte till fullt pris var en honungsros som jag räknar med ska klättra upp i maglemer-äppelträdet. Den blir 3-10 meter hög och passar speciellt bra för att klättra i träd.
Den ros jag köpte för halva priset var Therese Bougnet. Det är en kanadensisk dam som är frisk, anspråkslös och lättodlad. Det kanadensiska klimatet liknar vårt och därför passar dessa sorter i Sverige.

Den har fått sin plats i gavelrabatten. Där satte jag för några dagar sedan även en kulturarvsros, Valdemarsvik, som härstammar från den orten.
Det är en vit buskros men syns nästan inte bland all mattram.

Jag skulle behöva möblera om bland perennerna. En del blir för höga och kväver andra. Andra behöver mer ljus och utrymme. Det gäller dagliljorna vid "dammen".
De blommar inte mycket där så jag får nog anlägga en speciellt solig rabatt för dem, där de också kan spridas ut. Funkia och astilbe passar bra i skuggan. Där är det fint med vitbrokiga blad och ljusa blommor.

Den andra gavelrabatten som jag grävde färdigt ifjol funkar lite som förvaringsplats för flera perenner. Där ska de tre Rose de Rescht växa sig stora och förhoppningsvis skymma luftvärmepumpen lite.

Pioner är också utplacerade och jag hoppas de ska trivas och bli stora och starka. Men resten är lite provisoriskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar